سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اداره فنی و حرفه ای و کاردانش استان کردستان

                  مدیریت کیفیت جامعTQM

مقدمه
       برای اینکه بدانید به کجا می خواهید برسید ،باید بدانید در کجا هستید ؟چه جایی ایستاده اید؟ ببینید کجا نشسته اید؟اینگونه است که می توانید قدمی به جلو بردارید.البته فراموش نکنید"اگر صد نفر یک قدم برای بهبود بردارند بهتر است تا یک نفر صد قدم ."
    در جهان امروز ارائه کالاها و خدمات با کیفیت مناسب، مبتنی بررضایت مشتریان و گیرندگان خدمات از اهمیت زیادی برخوردار است به طوری که اغلب کارخانه ها، موسسه های صنعتی، خدماتی و آموزشی سعی دارند با افزایش کیفیت محصولات خود، مشتریان جدید و بیشتری جذب کنندوازرقیبان خود سبقت بگیرندودرحرکت به سمت جهانی شدن، کیفیت یک عامل تاثیرگذار است.
    مقولهTQM به رغم عمومیت داشتن درکلیه زمینه ها، تاکنون فقط درکارخانه هاو برخی ازمشاغل خدماتی رواج داشته است. امااخیرا اجـــرای آن در بعضی از زمینه ها از قبیل آموزش، تحقیقات، مشاوره و... انجام شده است، موسسات آموزشی زمانــی می توانند در انجام مدیریت کیفیت فراگیر موفق شوند که مدیران در اجرای آن مشارکت داشته باشند. یعنی نسبت به TQM آگاهی، باور، اعتماد عمیق و مهارت داشته باشند. البته در این میان حمایت مدیران عالی و ارشد و میانی درمراکز آموزشی بسیار موثر است.

«اهداف مدیریت کیفیت جامع»
1 - جلب رضایت مشتری با کم‌ترین هزینه                                            2 - حفظ کیفیت و بهبود مستمر
3 - طراحی و انتخاب فناوری و فرآیندهای مناسب تولید                      4 - آموزش عینی کیفیت
5 - اندازه‌ گیری کار                                                                         6 - سیستم‌ها و رویه های بهبود یافته 
7 - بهره‌ وری و ارزش افزوده بیشتر                                                 8 - استانداردهای بالاتر
9- درگیر کردن همه کارکنان با هدف حذف خطاها و جلوگیری از ضایعات و در نتیجه انگیزش بهتر آنها

تعریف مدیریت کیفیت جامعTQM
تلاشی است پیگیر برای بهبود مستمر فرایندها، تولیدات، خدمات و همه فعالیتهای سازمانی در جهت تامین نیازهای مشتری، تقویت اهرم رقابتی و دستیابی به سطح بهینه انجام کار در رابطه با شرایط متغیر محیطی.
هنر مدیریت تمام اجزاء سازمان برای رسیدن به تعالی است. قاعده طلائی در آن چنین است: کاری را برای دیگران انجام بده که دوست داری برایت انجام دهند.

 سالیس نیز معتقد است، مدیریت کیفیت جامع « فلسفه ای از بهبود مستمر است که قادر است مجموعه ای از ابزارهای عملی و فنون برای برآوردن نیازها، خواستها و انتظارات فعلی و آینده هر موسسه آموزشی را فراهم سازد ». 
 TQM فلسفه ای مدیریتی است که با به کار گیری روشهای مستمرسعی در استفاده بهینه از فرصتهای موجود و منابع در دسترس برای افزایش کیفیت با محور قرار دادن رضایت مشتری دارد.
 TQM یک رویکرد مدیریتی سازمان است که حول محور کیفیت بنا شده است که در آن همه اعضاء سازمان در هدف موفقیت درازمدت از طریق تضمین کیفیت بالا، بهبودمستمر،رضایت‌مندی مشتری مشارکت می‌کنند تا منافع حاصله به اعضاء و جامعه بازگردد.
تعاریف مفهوم حرف وواژه TQM
T  یا Total: به معنای جامع، همه جانبه ، همگانی، یا فراگیر یعنی همه را اعم از سازمان ، فرایند، درون دادها، محصولات، تدارک کنندگان و مشتری های داخلی وخارجی رادربرمی گیرد.
 Q یا  Quality : کیفیت، سازگاری کالا وخدمات با نیاز ها وانتظارات مشتریان داخلی وخارجی.
· M یا Management : به معنای این است که TQMیک فلسفه ی مدیریتی است.

سایرتعاریف کیفیت
· انجام کار درست و بدون نقص.                                            حذف خطاها در کار
· ارائه خدمات کامل                                                            بهبود دائمی جریان آموزش
· رضایت مخاطبان                                                             انجام کار متناسب با اهداف
· پیگیری به جای بازرسی                                                   تجدید نظر مستمر در استاندارد ها  .
· به نیازها و انتظارات منطقی مشتریها پاسخ دادن .
· ازدیدگاه دمینیگ : میزانی که باعث رضایتمندی مشتری درحال وآینده می شود.
برداشتهای غلط از کیفیت
· کیفیت یعنی لوکس ، جذاب ، درخشنده و وزین بودن .                   کیفیت ملموس نیست ، بنابراین قابل سنجش نمی باشد .
· مشکلات کیفیت از عملکرد کارکنان ناشی می شود .                     کیفیت هزینه دربردارد .
· ما همیشه کیفیت را مد نظر داشته ایم .                                    این هم یک برنامه جدید است .

· باید ” واحد کیفیت ” ایجاد شود .

TQM درآموزش دارای سه سطح است 
1- سطح فرایندهای یک مدرسه (برنامه ریزی مناسب،به کارگیری وتوانمندسازی کارکنان،سازماندهی منابع،نحوه ارزیابی و...)
2- سطح دانش آموزان (مشتریان سیستم)
3- سطح روش هاوفرایند آموزش

عوامل‌ مؤثر در مدیریت‌ کیفیت‌ جامع‌
1. مشارکت‌ مدیر مدرسه‌                                               2- گسترش‌ آگاهی‌ و درک‌ روشن‌ از TQM 
3- توسعه‌ی‌ دانش‌، نگرش‌ و مهارت‌ کارکنان‌                      4-اصلاح‌ و بهسازی‌ زیر ساخت‌های‌ سازمانی‌ مدرسه‌ (اصلاح‌زیر ساخت‌های‌ سازمانی‌ مدرسه‌ اعم‌ از مجموعه‌ی‌ روش‌ها، مقررات‌ ودستورالعمل‌ها، آیین‌نامه‌ها، بهسازی‌ منابع‌ انسانی‌، توسعه‌ی‌ مناسبات‌ و ارتباطات‌سازمانی‌ را در توسعه‌ی‌ شبکه‌ی‌ اجتماعی‌ آن )
مراحل اجرایی (چگونه می توان TQM را اجرا کرد) 
مرحله آگاهی :  درک مفهوم کیفیت ، ارتقای کیفیت و مدیریت جامع کیفیت توسط عوامل مدرسه پذیرش آگاهانه مدیریت جامع کیفیت به عنوان استراتژی تغییر ایجاد آمادگی در واحدآموزشی برای پیاده کردن مدیریت جامع کیفیت مرحله کسب دانش وتجربه : کسب دانش عملی ، مهارتها و معرفت حقیقی نسبت به مفاهیم ، اصول ، روش ها و ابزار مدیریت جامع کیفیت انتخاب یک روش برای ارتقای فرایند ها  
مرحله برنامه ریزی :  تدوین برنامه برای 1 تا 5 سال پیوند دورنما ، رسالت و منافع بلند مدت واحدآموزشی با مدیریت جامع کیفیت ایجاد عزم سازمانی پایدار برای دستیابی به کیفیت مرحله اجرا  یاد گیری در عمل ایجاد یک نظام اطلاعاتی قوی و منظم برای انتقال تجربیات ایجاد یک نظام تقدیر و تشویق کار آمد برای حمایت از دستاوردها
 


ارسال شده در توسط مرادی